Nepravdy, polopravdy, lži a výmysly, jinak Fake News, existují již od počátku věků. Dnes je ale jejich šíření díky moderním technologiím snazší než kdy dřív. A bohužel se šíří i mnohem rychleji, než pravda (jak dokázal výzkum MIT).
Neexistuje jednoduchá rada, jak se Fake News vyhnout či je rozpoznat. Existuje však řada pomůcek, které nám mohou pomoci. A stejně jako klasické Fake News se tyto pomůcky dají aplikovat i na vědecké články a zdroje, které se třeba chystáte využít do bakalářské práce.
Ve světě jsou velmi rozšířené dvě mnemotechnické pomůcky – CRAAP test a SMELL test. Jedná se o mnemotechnické pomůcky, které mají pomoci člověku vzpomenout si na určitá kritéria, které by měl vzít v úvahu, když se kriticky zamýšlí nad kvalitou a pravdivostí nějaké informace. Protože se jedná o mnemotechnické pomůcky, je jejich velkou nevýhodou, že pro nás, kteří mluvíme hlavně česky, nefungují tak dobře.
A proto pro vás máme českou variantu a všem radíme – až budete na vážkách, použijte svůj zdravý ROZUM!
Relevance
- Je daná informace dostatečně odborná vzhledem k vašim potřebám?
- Je daná informace dostatečně aktuální vzhledem k tématu?
- Porovnali jste tuto informaci s jinými zdroji, než jste se rozhodli ji využít?
- Cítíte se dobře při představě, že ji použijete ve své práci či ji přepošlete někomu dalšímu?
Objektivita
- Staví daná informace na důkazech, které jsou logicky postavené?
- Jsou důkazy a data ověřitelná a podpořená dalšími zdroji či výzkumem?
- Jsou citované zdroje kvalitní?
- Je tón informace objektivní, nebo spíše emočně zabarvený?
Zdroj
- Kdo je autorem informace?
- Jakou má odbornost, minulost a další publikace?
- Kde byla informace nalezena? Jedná se o oficiální původ, důvěryhodnou webovou stránku či časopis (pozor na ukradené profily na sociálních sítích či jejich napodobeniny)?
Úprava
- Jak vypadá zpracování informace? Nejsou tam hrubky, chyby či nekvalitní formátování?
- Fungují internetové odkazy?
- Jak jsou zpracované citace – jsou po formální stránce v pořádku, jednotné a lze dle nich dohledat využité zdroje?
Motivace
- Co je smyslem informace? Informovat, učit, prodat, zabavit nebo přesvědčit? Je tento smysl jasně deklarovaný?
- Kdo je zamýšleným publikem?
- Kdo je sponzorem/vydavatelem informace (výzkumu) a nemohl ovlivnit výsledky či vyznění informace?
Pingback:Zkouškové, státnice a kde je nějaká zábava? - Akční tým PEF
Pingback:Knihovnu ČZU nic nezastaví – novinky ZS 2020 | Blog Knihovny ČZU