Bojujte proti Fake News – použijte ROZUM

Nepravdy, polopravdy, lži a výmysly, jinak Fake News, existují již od počátku věků. Dnes je ale jejich šíření díky moderním technologiím snazší než kdy dřív. A bohužel se šíří i mnohem rychleji, než pravda (jak dokázal výzkum MIT).

Neexistuje jednoduchá rada, jak se Fake News vyhnout či je rozpoznat. Existuje však řada pomůcek, které nám mohou pomoci. A stejně jako klasické Fake News se tyto pomůcky dají aplikovat i na vědecké články a zdroje, které se třeba chystáte využít do bakalářské práce.

Ve světě jsou velmi rozšířené dvě mnemotechnické pomůcky – CRAAP test a SMELL test. Jedná se o mnemotechnické pomůcky, které mají pomoci člověku vzpomenout si na určitá kritéria, které by měl vzít v úvahu, když se kriticky zamýšlí nad kvalitou a pravdivostí nějaké informace. Protože se jedná o mnemotechnické pomůcky, je jejich velkou nevýhodou, že pro nás, kteří mluvíme hlavně česky, nefungují tak dobře.

A proto pro vás máme českou variantu a všem radíme – až budete na vážkách, použijte svůj zdravý ROZUM!

Relevance

  • Je daná informace dostatečně odborná vzhledem k vašim potřebám?
  • Je daná informace dostatečně aktuální vzhledem k tématu?
  • Porovnali jste tuto informaci s jinými zdroji, než jste se rozhodli ji využít?
  • Cítíte se dobře při představě, že ji použijete ve své práci či ji přepošlete někomu dalšímu?

Objektivita

  • Staví daná informace na důkazech, které jsou logicky postavené?
  • Jsou důkazy a data ověřitelná a podpořená dalšími zdroji či výzkumem?
  • Jsou citované zdroje kvalitní?
  • Je tón informace objektivní, nebo spíše emočně zabarvený?

Zdroj

  • Kdo je autorem informace?
  • Jakou má odbornost, minulost a další publikace?
  • Kde byla informace nalezena? Jedná se o oficiální původ, důvěryhodnou webovou stránku či časopis (pozor na ukradené profily na sociálních sítích či jejich napodobeniny)?

Úprava

  • Jak vypadá zpracování informace? Nejsou tam hrubky, chyby či nekvalitní formátování?
  • Fungují internetové odkazy?
  • Jak jsou zpracované citace – jsou po formální stránce v pořádku, jednotné a lze dle nich dohledat využité zdroje?

Motivace

  • Co je smyslem informace? Informovat, učit, prodat, zabavit nebo přesvědčit? Je tento smysl jasně deklarovaný?
  • Kdo je zamýšleným publikem?
  • Kdo je sponzorem/vydavatelem informace (výzkumu) a nemohl ovlivnit výsledky či vyznění informace?

2 komentáře u „Bojujte proti Fake News – použijte ROZUM

  1. Pingback:Zkouškové, státnice a kde je nějaká zábava? - Akční tým PEF

  2. Pingback:Knihovnu ČZU nic nezastaví – novinky ZS 2020 | Blog Knihovny ČZU

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..